Το Όραμα Του Selfridge Που Διαμόρφωσε Το Μοντέρνο Shopping

Η ιστορία του εμβληματικού πολυκαταστήματος στην Oxford Street, που μετέτρεψε την αγορά σε ολοκληρωμένη εμπειρία ψυχαγωγίας!

Πώς θα σας φαινόταν ένας κόσμος, στον οποίο η αγορά προϊόντων γίνεται μονάχα ως αγγαρεία; Χωρίς βιτρίνες, χωρίς τη δυνατότητα να δοκιμάζετε και να εμπνέεστε από το εμπόρευμα και τις δημιουργίες των σχεδιαστών; Έτσι μονότονος ήταν ο κόσμος του shopping, προτού ο μεγαλοφυής Harry Gordon Selfridge κατακτήσει την καρδιά του Λονδίνου. Με τις καινοτομίες που εισήγαγε ο εμπνευστής του γνωστού “Ο πελάτης έχει πάντα δίκιο”, μετέτρεψε τη βαρετή αγορά σε ολοκληρωμένη εμπειρία ψυχαγωγίας!

Το πολυκατάστημα, που φέρει το θρυλικό όνομα των Selfridges, άνοιξε τις πόρτες του στο βρετανικό κοινό στις 15 Μαρτίου 1909. Έκτοτε, υπήρξε πρωτοπόρο και χάραξε την πορεία για τα υπόλοιπα πολυκαταστήματα του Λονδίνου και του κόσμου. Το πολυτελές εσωτερικό προδιαθέτει τον καταναλωτή ευχάριστα και οι καλλιτεχνικές βιτρίνες του μαγαζιού γράφουν ιστορία εδώ κι έναν αιώνα. Οι επισκέπτες του πολυκαταστήματος, από τις αρχές της λειτουργίας του, βίωναν εξαιρετικές στιγμές, διασκεδάζοντας μέσω των ποικίλων events κι αφιερωμάτων, που διοργάνωνε με μαεστρία ο ιδιοκτήτης με την ομάδα του. Φανταστείτε να κάνετε τα ψώνια σας στην κεντρική σάλα, δίπλα στον πρώτο άνθρωπο που πέταξε κατά μήκος της Μάγχης ή παρακολουθώντας μια εκπληκτική μπαλαρίνα να χορεύει με χάρη. Μαγεία…

Η διορατικότητα του Αμερικανού Harry Selfridge ήταν αδιαμφισβήτητη κι ακόμη και οι ορκισμένοι ανταγωνιστές του υποκλίνονταν στο εμπορικό του δαιμόνιο. Ο τρόπος με τον οποίο φερόταν στο προσωπικό του, η άσβεστη επιθυμία του για καινοτόμες ιδέες και η πραγματοποίηση ακόμη και των πιο μεγαλεπήβολων projects, αδιαφορώντας για το κόστος, αναδεικνύουν το όραμα του ανθρώπου που άλλαξε το shopping για πάντα!

Ακόμη και εν μέσω παγκοσμίων κρίσεων, όπως κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου, το Selfridges ήταν το μέρος, όπου η βρετανική καρδιά χτυπούσε δυνατά και διαμόρφωνε την εποχή. Μια πρωτόγνωρη διαφημιστική καμπάνια με όσα θυμίζουν ένα σπιτικό, αντανακλούσε την επιθυμία των στρατιωτών στο μέτωπο να κρατηθούν από τις αναμνήσεις και την οικογένειά τους, ενώ ένα εκτενές αφιέρωμα στην αυτοκρατορία του Ηνωμένου Βασιλείου ανύψωσε το ηθικό των κατοίκων του Λονδίνου σημαντικά.

Η απελευθέρωση της γυναίκας αποτυπώθηκε στα εμπορεύματα του Selfridges και τονίστηκε σε κάθε βιτρίνα, σε κάθε τμήμα του πολυκαταστήματος. Καλλυντικά, που μέχρι τις αρχές του 1900 θεωρούνταν πονηρά και δεν πωλούνταν ελεύθερα στην αγορά, στο Selfridges βρήκαν δεσπόζουσα θέση. Τα αρώματα χρησιμοποιήθηκαν ως σήμα κατατεθέν της γοητείας της γυναίκας, ενώ η τελευταία λέξη της παριζιάνικης μόδας έγινε προσιτή στη μέση γυναίκα του Λονδίνου. Καθώς οι γυναίκες χειραφετούνταν μέσα από την ψήφο και τις επαγγελματικές ευκαιρίες, που άρπαξαν και με τα δύο τους χέρια, το πολυκατάστημα της Oxford Street αποτελούσε διέξοδο κι ανταμοιβή.

Το Mr Selfridge είναι μια αριστουργηματική παραγωγή του βρετανικού ITV, όπου μπορείτε να παρακολουθήσετε την προσπάθεια του Harry Selfridge και τη σύγχρονη ιστορία του φημισμένου Λονδίνου. Εξαιρετικά κοστούμια, προσεγμένη σκηνοθεσία κι ένα εκπληκτικό καστ συμπληρώνουν το μυστικό της επιτυχίας για τη σειρά. Παρακολουθήστε την και μαγευτείτε από τον ρομαντισμό μιας άλλης εποχής, καθώς το σύγχρονο shopping παίρνει τη μορφή, που όλοι έχουμε αγαπήσει!

 

 

Φωτογραφίες: pbs.org, insidemediatrack.com, unpopcult.wordpress.com