Τι Κρύβεται Πίσω Από Τον Θυμό Και Πώς Τον Διαχειριζόμαστε

Η πραγματική πηγή του θυμού δεν είναι πάντα ευδιάκριτη. Μερικές φορές οι επιφανειακοί παράγοντες είναι η λάβα, που ξεχειλίζει από ένα ηφαίστειο, που θέλει να εκραγεί.

Πόσες φορές δεν έχουμε ευχηθεί να μην είχαμε θυμώσει με κάτι ασήμαντο, να μην είχαμε φωνάξει σε αγαπημένα πρόσωπα ή να είχαμε περισσότερη εσωτερική αυτοκυριαρχία, ώστε να μη χάναμε το δίκιο μας; Μερικοί λένε ότι είναι “ζεν”, αλλά δεν ισχύει για όλους!

Τι με κάνει να θυμώνω;

Ο θυμός συχνά φαντάζει παράλογος, μέχρι να κατανοήσουμε τι πραγματικά τον προκάλεσε. Πρόκειται για έναν ενστικτώδη μηχανισμό άμυνας, που δημιουργείται από τον πόνο ή την αίσθηση κινδύνου ότι κάποιος θέλει να μας βλάψει. Το μυαλό μας αντιλαμβάνεται μερικές φορές τις προθέσεις των άλλων λανθασμένα και θυμώνει, ως μέθοδος προστασίας. Ο συναισθηματικός πόνος και η ανασφάλεια μπορούν να προκληθούν από σύνθετα ή απλά καθημερινά γεγονότα, που λειτουργούν σαν εκλυτικοί παράγοντες, οδηγώντας στον θυμό. Τις περισσότερες φορές δε, ο θυμός δεν αποτελεί πρωτογενές συναίσθημα, αλλά ένα καμουφλάζ, πιο εύκολα διαχειρίσιμο από το πραγματικό πρόβλημα.

Χαρακτηριστικό παράδειγμα: καυγάδες μεταξύ ζευγαριών

Κάποιες φορές, ο θαυμασμός και η παραδοχή από τον έναν σύντροφο ότι ο άλλος είναι πολύ καλός σε μία ή περισσότερες δραστηριότητες συγκριτικά με τον ίδιο, παρά το γεγονός ότι μπορεί αυτά τα χαρακτηριστικά να ερωτεύτηκε, ίσως να αποτελούν παράλληλα τροχοπέδη για τη δική του αυτοπεποίθηση κι αυτοεκτίμηση. Όταν, λοιπόν, ο ένας σύντροφος τα έχει “όλα” στην εντέλεια, ο άλλος που δεν τα έχει, δεν μπορεί να δεχτεί την παρέμβαση, βοήθεια ή κριτική του πρώτου, καθώς σε βαθύτερα συναισθηματικά στρώματα ίσως νιώθει πληγωμένος από την “ανεπάρκειά” του. Γι’ αυτό αντιδρά με ξέσπασμα θυμού, επειδή ο σύντροφός του π.χ. του τακτοποίησε τα ρούχα του “χωρίς την άδειά του”. Το σύστημα πεποιθήσεων του ενός συντρόφου έχει παραλληλίσει τον πόνο από ένα συγκεκριμένο γεγονός με τον άλλο σύντροφο κι απομακρύνει τον πόνο του με τον θυμό.

Δεν κρύβονται πάντα πίσω από τον θυμό συναισθήματα αναξιότητας

Το σύστημα πεποιθήσεων χτίζεται διαφορετικά για τον καθένα και ο πόνος κωδικοποιείται με μοναδικό τρόπο στο μυαλό του. Μπορεί να προκύπτει από άγχος, στεναχώρια, κατάθλιψη, φόβο κ.ά. Γι’ αυτό, εξάλλου, δεν θυμώνουμε όλοι με τα ίδια πράγματα.

Δάμασε τον θυμό σου …

Με μερικούς από τους παρακάτω τρόπους:

  • Αξιολόγησε αν πίσω από τον θυμό σου κρύβονται άλλα συναισθήματα.
  • Μην βιαστείς να κρίνεις με γνώμονα το “Εγώ”, δώσε χώρο στην διαφορετική γνώμη.
  • Επανεκτίμησε αν πράγματι υπήρχαν κακές προθέσεις στα λόγια-πράξεις του άλλου.
  • Πάρε βαθιές ανάσες. Η εισροή οξυγόνου ηρεμεί το σώμα και μειώνει την αδρεναλίνη.
  • Όρισε ένα ΣΤΟΠ στον ανεξέλεγκτο θυμό, κρατώντας για λίγο τα χέρια στο πρόσωπό σου.
  • Αναγνώρισε με λογικά επιχειρήματα το πρόβλημα, προσπαθώντας να βρεις τη λύση.
  • Αποδέξου ότι μερικές φορές χρειάζεται να δίνεις τόπο στην οργή.
  • Αν εύλογα θύμωσες σε μια φανερή προσβολή ή απειλή, εκτόνωσέ το.

Tip Πρόληψης Θυμού: Καλός ύπνος, φυσική δραστηριότητα και θετικές σκέψεις

Ο θυμός είναι φυσικό συναίσθημα, μια ανάγκη αποφόρτισης αρνητικών συναισθημάτων κι αν μη τι άλλο, μερικές φορές αυτό που πραγματικά χρειάζεται είναι το χιούμορ. Ας ασχοληθούμε με αυτά που περνούν από το χέρι μας και ας αποτινάξουμε από το κεφάλι μας τα στενά πανωφόρια των σκέψεών μας, όπως όταν κάποιος ξεδένει τη σφιχτή του γραβάτα.

 

 

Πηγή: pathwaytohappiness.com, psychologytoday

Φωτογραφία: indaclarke.co.za