Τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί παγκοσμίως ο εορτασμός της Ημέρας Κατά του Καταναλωτισμού.

Τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί παγκοσμίως ο εορτασμός της Ημέρας Κατά του Καταναλωτισμού. Πρόκειται για μια ημέρα, κατά την οποία ο πολίτης καλείται να απέχει αγοραστικά, προκειμένου να επανεκτιμήσει τις πραγματικές αξίες της ζωής, που προφανώς και δεν κρύβονται στην κατανάλωση. Στην Ευρώπη, η ημέρα αυτή γιορτάζεται κάθε τελευταίο Σάββατο του Νοεμβρίου και εν προκειμένω για φέτος στις 28 του μήνα. Στις ΗΠΑ, από όπου και ξεκίνησε η πρωτοβουλία, οι Αμερικανοί αποφεύγουν να ψωνίζουν οτιδήποτε περιττό την επομένη από την Ημέρα των Ευχαριστιών.

Αρκεί, άραγε, μία ημέρα για να συνειδητοποιήσουμε ότι η ευτυχία δεν κρύβεται στα πολλά και ότι αποτελεί προσωπική απόφαση, που δεν εξαρτάται από το πόσο συχνά ενδίδουμε σε ένα “shopping therapy”, κατά το οποίο, συνήθως, αγοράζουμε πράγματα που δεν χρειαζόμαστε;

Από τη μια πλευρά, λοιπόν, βρίσκονται αυτοί που πιστεύουν ότι η μέρα αυτή έχει συμβολικό και ακτιβιστικό χαρακτήρα, και επισημαίνει τη μεγάλη κοινωνική αντίφαση μεταξύ υπερκαταναλωτισμού και φτώχειας. Στον αντίποδα, πολλοί επισημαίνουν ότι ένας κούκος δεν φέρνει την άνοιξη, καθώς η απομάκρυνση από τις αγορές για μία μόλις ημέρα δεν είναι αρκετή για να αλλάξει η καταναλωτική συνείδηση του κοινού.

Τώρα, που τα Χριστούγεννα πλησιάζουν, θα μπορέσουμε άραγε να κρατηθούμε μακριά από τα καταστήματα; Και το ερώτημα, με δεδομένη την κατάσταση που επικρατεί στην Ελλάδα τα τελευταία χρόνια, είναι “πόσο σωστό θα ήταν άραγε κάτι τέτοιο;”.

Ο πολίτης σήμερα διανύει τον δρόμο της μόνιμης αποχής

O πρόεδρος του Ινστιτούτου Καταναλωτών (ΙΝΚΑ) Γιώργος Λεχουρίτης εξηγεί: “Η Ελλάδα του 2015 δεν έχει ανάγκη από μια ημέρα αγοραστικής εποχής, μια και πλέον δεν υπάρχουν τα χρήματα που κάποτε οδηγούσαν στην υπερκατανάλωση. Ο πολίτης σήμερα διανύει τον δρόμο της μόνιμης αποχής από τα αγαθά, ακόμα και από τα απολύτως απαραίτητα, καθώς τα τελευταία επτά χρόνια έχουν αλλάξει οι συνθήκες της καθημερινότητας. Σε ορισμένους, βέβαια, επικρατεί ακόμη η νοοτροπία της υπερκατανάλωσης, ωστόσο και το shopping therapy, κάποιες φορές και με μέτρο, επιβάλλεται, γιατί αφενός καθησυχάζει την αδυναμία της αγοράς, αφετέρου λειτουργεί ευεργετικά στην ψυχολογία του καταναλωτή. Το ζητούμενο είναι να μπορέσουμε κάποια στιγμή να αποκτήσουμε καταναλωτική συνείδηση, ώστε να είμαστε σε θέση να αντιμετωπίζουμε με μαζικότητα φαινόμενα εκμετάλλευσης που δημιούργησε η κρίση, γιατί δυστυχώς μέχρι τώρα έχουμε μάθει να ασχολούμαστε μόνο με τον εαυτό μας“.

Όπως γίνεται αντιληπτό, επομένως, το πρόβλημα δεν έγκειται στην κατανάλωση αυτή καθαυτή, αλλά στο τι και γιατί επιλέγουμε να αγοράσουμε. Ναι στις αγορές, λοιπόν, αλλά με μέτρο. Άλλωστε, πού και πού αξίζει να κακομαθαίνουμε και λίγο τον εαυτό μας. Δε συμφωνείτε;

Καλές γιορτές σε όλους μας, με υγεία, αγάπη και ειρήνη!

 

Φωτογραφία: hcoey.tripod.com