Παράγοντες Που Αυξάνουν Το Άγχος

Υπάρχει κάποιος που δεν έχει άγχος σήμερα; Το πιθανότερο είναι όχι. Το άγχος δύσκολα εξαλείφεται, αλλά μπορεί να περιοριστεί.

 “Έχεις άγχος;”, ρωτάει ο γιατρός για διάφορα καθημερινά προβλήματα, που μας βασανίζουν. Στις πιο πολλές των περιπτώσεων η απάντηση είναι ένα γρήγορο “ναι” που, όμως, θα ήθελες να το φωνάξεις δυνατά, αγριοκοιτάζοντας τον γιατρό γι’ αυτήν τη συνηθισμένη, απλή, αλλά και λίγο ανόητη ερώτηση. Ποιος δεν έχει άγχος σήμερα; Το άγχος δύσκολα εξαλείφεται, αλλά μπορεί να περιοριστεί.

Επιβαρυντικοί παράγοντες

Αρκετοί είναι οι επιβαρυντικοί παράγοντες, που καθημερινά αυξάνουν το άγχος. Σε αυτούς συγκαταλέγονται:

  • Το εργασιακό περιβάλλον, με τις ευθύνες και τις συνεχείς καταληκτικές ημερομηνίες, το αβέβαιο μέλλον αλλά και τα προβλήματα –εργασιακά και μη– των άλλων συναδέλφων.
  • Οι οικογένεια και οι φίλοι, που επηρεάζουν σημαντικά την ψυχολογία μας.
  • Οι ολοένα αυξανόμενες ανάγκες και επιθυμίες μας, πλασματικές και μη.
  • Οι υψηλές προσδοκίες σε διάφορους τομείς της καθημερινότητας και η θέσπιση μη ρεαλιστικών στόχων.
  • Οι απαιτήσεις των άλλων και η ανησυχία για τους “κοντινούς” μας.
  • Ο θόρυβος και το μποτιλιάρισμα.
  • Η ταλαιπωρία στις διάφορες υπηρεσίες.
  • Οι ελάχιστες ώρες που αφιερώνουμε στον εαυτό μας.
  • Τα social media, που γεμίζουν το μυαλό μας με ένα κάρο ειδήσεις και, κυρίως, αρνητικά μηνύματα.

Συμπτώματα

Ορισμένα από τα παραπάνω μπορούν να αντιμετωπιστούν με χιούμορ και ψυχραιμία. Δύσκολα, όμως, αλλάζει κανείς τη δουλειά, τους φίλους και, πολύ περισσότερο, την οικογένεια του. Όπως και να ‘χει, οι παράγοντες αυτοί ευθύνονται για την εμφάνιση, μεταξύ άλλων, πονοκεφάλων, πόνων στον αυχένα, δερματικών παθήσεων και έλκους αφού επηρεάζουν το νευρικό, μυοσκελετικό, αναπνευστικό, καρδιοαγγειακό, ενδοκρινικό και γαστρεντερικό σύστημα του ανθρώπινου σώματος.

Τρόποι αντιμετώπισης

Ορισμένες απλές, καθημερινές, κακές συνήθειες συμβάλλουν στην επιδείνωση του άγχους. Η σωστή διαχείρισή τους μπορεί να οδηγήσει και στον περιορισμό των στρεσογόνων καταστάσεων. Για παράδειγμα:

  • Περιορίστε την καφεΐνη, η οποία “τσιτώνει” τα νεύρα.
  • Το σεξ σίγουρα έχει αντίθετα αποτελέσματα από αυτά της καφεΐνης.
  • Επαναπροσδιορίστε τις αξίες και τις προτεραιότητές σας. Με άλλα λόγια, κάντε όνειρα, που μπορούν να πραγματοποιηθούν και επιλέξτε να δώσετε εκείνους τους αγώνες, που δεν είναι από πριν χαμένοι.
  • Βελτιώστε τη διατροφή σας και προσπαθήστε να κοιμάστε όχι απαραίτητα πολύ, αλλά σίγουρα καλά.
  • Κανείς δεν μπορεί να κάνει τα πάντα μόνος του, οπότε όταν το κρίνετε σκόπιμο μη διστάζετε να ζητάτε βοήθεια.
  • Περπατήστε, χορέψτε, ταξιδέψτε, γυμναστείτε.

Κι αν όλα αυτά δεν αρκούν, τότε υπάρχουν και πιο επιστημονικές μέθοδοι για την αντιμετώπιση του στρες.

Σε κάθε περίπτωση, “ξεφορτώστε” λιγάκι και χαλαρώστε την “ένταση”…

 

Φωτογραφία: girlabove.com