Όπως δείχνουν πολλές έρευνες, το multitasking “σκοτώνει” την παραγωγικότητα.

Με τη ραγδαία πρόοδο της τεχνολογίας και την εμφάνιση των smartphones, το multitasking έγινε η λέξη της μόδας, όσον αφορά την παραγωγικότητα. Το γεγονός ότι πλέον η τεχνολογία έδινε τη δυνατότητα να ασχολείται κάποιος  με πολλά πράγματα ταυτόχρονα, όπως για παράδειγμα να στέλνει emails ενώ βρίσκεται στο δρόμο ή σε meeting, εμφανιζόταν ως μάνα εξ ουρανού. Αν μπορείς να κάνεις πολλά πράγματα ταυτόχρονα, αυτό σημαίνει ότι κερδίζεις χρόνο, άρα αυξάνεις την παραγωγικότητα.

Η πραγματικότητα, όμως, ήρθε να μας διαψεύσει. Όπως έχουμε καταλάβει όλοι, αλλά και όπως δείχνουν πολλές έρευνες, το multitasking “σκοτώνει” την παραγωγικότητα.

Τα προβλήματα του Multitasking

Οι λόγοι για τους οποίους τα multitasking καθίσταται αντιπαραγωγικό ξεκινούν από την ίδια τη λειτουργία του εγκεφάλου, ο οποίος δεν είναι κατά βάση ικανός για παράλληλη επεξεργασία. Πρακτικά αυτό σημαίνει ότι ο εγκέφαλος αναγκάζεται να εναλλάσσεται ανάμεσα σε εργασίες, διαδικασία κατά την οποία, η σκέψη πρέπει να ξανασυγκεκτρώνεται και να ξαναεστιάζει κάθε φορά στην κάθε διαφορετική εργασία, καθιστώντας το multitasking χρονοβόρο. Ταυτόχρονα, οι περισσότερες πληροφορίες, που λαμβάνει κάποιος που κάνει ταυτόχρονα εργασίες, δεν προλαβαίνουν να περάσουν από τις γνωστικές διεργασίες, ώστε να αποθηκευτούν, αλλά χάνονται.

Σε όλα αυτά προστίθεται και η κοινή διαπίστωση ότι η τεχνολογία καταφέρνει μάλλον να μας αποσυντονίζει, επειδή διασπά την προσοχή μας και διακόπτει τη σκέψη μας.

Αυξάνοντας την παραγωγικότητα με singletasking

Έχοντας πλέον αναγνωρίσει την παγίδα του multitasking, πολλοί άνθρωποι αλλά και εταιρείες έχουν πάρει κάποιες αποφάσεις για να μειώσουν την επιρροή του, τις οποίες μπορούμε να υιοθετήσουμε:

  • Πριν αρχίσουμε μια εργασία, αποσυνδεόμαστε από τα social media, τους λογαριασμούς email, αφήνουμε μακριά το κινητό τηλέφωνο και ό,τι άλλο μπορεί να μας αποσπάσει την προσοχή. Καθιερώνουμε συγκεκριμένες ώρες μέσα στην ημέρα, ανεξάρτητες από τις ώρες της δουλειάς, στις οποίες τσεκάρουμε το email και τα social media.
  • Καθιερώνουμε το singletasking: Κάνοντας πρώτα μια ιεράρχηση των εργασιών,  εστιάζουμε σε μια εργασία τη φορά. Αν προκύψει κάποια σκέψη για μια άλλη εργασία, τη σημειώνουμε σε ένα post-it ή ένα μπλοκάκι και συνεχίζουμε.
  • Κάνουμε ένα μικρό διάλειμμα της τάξεως των πέντε λεπτών, πριν ξεκινήσουμε την επόμενη εργασία, δίνοντας χρόνο στον εγκέφαλο μας να ξεκουραστεί. Σε κάθε περίπτωση αποφεύγουμε τον πειρασμό του “χαζολογήματος” στο ίντερνετ.

 

Πηγές: entrepreneur.com, psychology.about.com

Φωτογραφία: careerln.com