ψυχολογία του καταναλωτή unique life

Έχετε ποτέ σκεφτεί πώς το μοντέρνο shopping στοχεύει στη συμπεριφορά των καταναλωτών;

Η χαρά του shopping είναι αδιαμφισβήτητη και σε αυτό βασίστηκαν οι σημερινοί μεγιστάνες της παγκόσμιας αγοράς, όπως ο Mr.Selfridge (όπως είδαμε σε προηγούμενο άρθρο μας). Ωστόσο, σήμερα θα δούμε την αγορά με μια διαφορετική ματιά. Θα επικεντρωθούμε στην προσπάθεια τόσων επαγγελματιών να ελέγξουν το καταναλωτικό κοινό, μεγιστοποιώντας τα κέρδη τους. Ακόμη και η παραμικρή λεπτομέρεια αναλύεται, έτσι ώστε ο καταναλωτής να ωθείται στην αγορά προϊόντων, ακόμη κι αν δεν τα χρειάζεται – αναλύεται λοιπόν η ψυχολογία του καταναλωτή.

Πολυκαταστήματα – Εμπορικά Κέντρα

Στα μεγάλα shopping malls θα παρατηρήσετε ότι το δαιδαλώδες σχήμα τους αποπροσανατολίζει τους επισκέπτες. Δεν υπάρχουν ρολόγια πουθενά, ενώ αποφεύγεται η επαφή με το εξωτερικό περιβάλλον. Ενώ σε άλλα κτίρια βρίσκουμε μεγάλα παράθυρα και τζαμαρίες εδώ οι αρχιτέκτονες προτιμούν χρώματα και κλειστούς χώρους.

Οι διάδρομοι είναι γυαλιστεροί κι αντανακλούν το φως, υπό τους ήχους δυνατής μουσικής. Στα καταστήματα, αντιθέτως, η μουσική είναι απαλή και ο χώρος σας καλωσορίζει. Πολύ συχνά, θα παρατηρήσετε μαλακές μοκέτες και ζεστή, γήινη διακόσμηση σε minimal ύφος. Όλα αυτά αποτελούν ειδικά διαμορφωμένη στρατηγική πώλησης προϊόντων, καθώς τα μαγαζιά μετατρέπονται σε οάσεις ηρεμίας και γαλήνης.

Ακόμη και ο χώρος στάθμευσης ακολουθεί τα χνάρια της ανάλυσης της συμπεριφοράς των καταναλωτών. Πόσες φορές δεν έχετε βρεθεί σε κάποιο υπόγειο parking, προσπαθώντας να εντοπίσετε το αυτοκίνητό σας; Σε έναν χώρο στάθμευσης πολύπλοκο, υποσυνείδητα προωθείται η επιμήκυνση του χρόνου παραμονής στο κατάστημα. Απλό κι αποτελεσματικό!

Super Markets

Αν έπρεπε να ξεχωρίσουμε τα τρία προϊόντα, που σχεδόν όλοι αγοράζουμε στο super market, αυτά θα ήταν:

Αυτά λοιπόν τα προϊόντα έχουν τοποθετηθεί αριστοτεχνικά σε εντελώς διαφορετικά τμήματα του καταστήματος.

Γιατί;

Για να αναγκαστεί ο καθένας μας να περάσει από διαδρόμους, που σε άλλη περίπτωση θα παραλείπαμε. Έτσι, ακόμη κι αν επιθυμούμε να παραμείνουμε πιστοί στη λίστα που έχουμε ετοιμάσει για τις αγορές μας, οι πειρασμοί είναι πολλοί!

Η Επιστήμη Επιστρατεύεται

Ο αποπροσανατολισμός του καταναλωτή ονομάζεται φαινόμενο Gruen. Το ίδιο συμβαίνει με τα καζίνο, μιας και θα δείτε πως διαστρεβλώνεται η αίσθηση του χρόνου σκόπιμα κι εκεί. Το όνομα του φαινομένου οφείλεται στον Victor Gruen, ο οποίος σχεδίασε το πρώτο εμπορικό πολυκατάστημα.

Όπως θα δείτε και στο βίντεο που ακολουθεί, στα καταστήματα ΙΚΕΑ ενσαρκώνεται η προσπάθεια αποπροσανατολισμού του καταναλωτή με μαεστρία. Μπαίνοντας στο κατάστημα, αναγκάζεσαι να περάσεις από διαφορετικά τμήματα και τεράστιους χώρους επίδειξης των προϊόντων συνδυαστικά. Τι σημαίνει αυτό; Ότι βλέπεις πώς μπορείς να συνδυάσεις τα διάφορα προϊόντα μέσα στον κάθε χώρο (π.χ. σε ένα υπνοδωμάτιο ή στην κουζίνα). Αντί να τα φαντάζεσαι, τα βλέπεις ζωντανά – και θέλεις να τα αποκτήσεις.

Την επόμενη φορά που θα βγείτε για ψώνια, λοιπόν, αφιερώστε λίγο χρόνο και παρατηρήστε το περιβάλλον τριγύρω σας. Είμαστε σίγουροι ότι θα αναγνωρίσετε αρκετές από τις λεπτομέρειες που αναφέραμε!

 

Πηγή: Hungry Beast

Φωτογραφίαluxurylaunches.com