Στις αρχές Οκτώβρη 2015, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος μετέβη στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Ίμβρο, και πραγματοποίησε τα εγκαίνια του ελληνικού Γυμνασίου-Λυκείου, που θα φιλοξενήσει φέτος 14 μαθητές.

Η Ίμβρος (Gökçeada) είναι το μεγαλύτερο νησί της Τουρκίας, με πληθυσμό περίπου 8.500 κατοίκους, εκ των οποίων 200 είναι Έλληνες. Η Ίμβρος έχει πολλά κοινά στοιχεία με τα ελληνικά νησιά του Βορείου Αιγαίου, όπως:

  • κτηνοτροφία, γεωργία και αλιεία, που αποτελούν τις κύριες ασχολίες τον ντόπιων,
  • εξαιρετικό φυσικό περιβάλλον,
  • απόκρημνες, πανέμορφες ακτές,
  • έντονα καιρικά φαινόμενα,
  • τουρισμό κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, που αλλάζει λίγο το τοπίο της απομόνωσης και της εγκατάλειψης.

Ίμβρος – Η Ιστορία του νησιού γράφτηκε αλλού

Στις αρχές του περασμένου αιώνα, οι Έλληνες αποτελούσαν το 90% του πληθυσμού της Ίμβρου. Το 1920, τότε που η Ελλάδα ζούσε το όνειρο της “Μεγάλης Ιδέας”, η Συνθήκη των Σεβρών παραχώρησε την Ίμβρο και την Τένεδο στο ελληνικό κράτος.

Η “Μεγάλη Ιδέα” αποδείχτηκε τελικά εφιάλτης και το 1922, με τη Συνθήκη της Λοζάννης, τα δύο νησιά παραχωρήθηκαν στην Τουρκία, κυρίως λόγω της στρατηγικής τους θέσης δίπλα στα Δαρδανέλια. Η ίδια Συνθήκη εξαίρεσε τους κατοίκους των δυο νησιών από το περίφημο “πρόγραμμα” ανταλλαγής πληθυσμών.

Γυμνάσιο Της Ίμβρου- Unique life

Το 1926 ανακαλέστηκαν όλα τα δικαιώματα των μειονοτήτων, ενώ ένα χρόνο αργότερα απαγορεύτηκε η διδασκαλία της ελληνικής γλώσσας στα σχολεία των δύο νησιών και ξεκίνησε ένας εκτεταμένος εποικισμός από την ενδοχώρα της Τουρκίας. Μεταπολεμικά, η κλιμάκωση της έντασης στην Κύπρο επιδείνωσε τις συνθήκες διαβίωσης των λιγοστών, πλέον, Ελλήνων στο νησί.

Το κουδούνι του ελληνικού σχολείου της Ίμβρου, που ανοικοδομήθηκε το 1953 και φιλοξένησε έως 183 μαθητές, χτύπησε τελευταία φορά το 1964.

Γυμνάσιο Της Ίμβρου- Unique life

Οι Έλληνες Ίμβριοι σήμερα

Η νεότερη γενιά των Ιμβρίων δραστηριοποιείται, κυρίως, σε θέματα ανθρωπίνων δικαιωμάτων, με σαφή και δίκαια αιτήματα, που εντάσσονται ωστόσο μέσα σε ένα ασαφές παγκόσμιο γεωπολιτικό πλαίσιο.

Τις τελευταίες δεκαετίες, τα κύρια αιτήματά τους αφορούν, μεταξύ άλλων:

  • άμεση αναγνώριση κληρονομικών δικαιωμάτων,
  • υλοποίηση συγκεκριμένων μέτρων για την προστασία της φυσικής και πολιτιστικής κληρονομιάς,
  • ακτοπλοϊκή σύνδεση με λιμάνια στην Ελλάδα,
  • βελτίωση των συνθηκών διαβίωσης στα ελληνικά χωριά της Ίμβρου,
  • επιστροφή των σχολικών κτηρίων και λοιπών ακινήτων των ελληνικών κοινοτήτων και τη χρήση τους προς κοινωφελείς σκοπούς.

2015, μια χρονιά ορόσημο για την Ίμβρο

Οι τουρκικές αρχές παραχώρησαν το 2014, επ’ αόριστον και αμισθί, το δημευμένο κτίριο του πάλαι ποτέ Δημοτικού Αγριδίων στην ελληνική κοινότητα, υπό τον όρο να λειτουργήσει ως σχολείο. Ορισμένα γραφειοκρατικά εμπόδια δεν επέτρεψαν τη λειτουργία του σχολείου από το 2014.

Στις αρχές Οκτώβρη 2015, ο Οικουμενικός Πατριάρχης Βαρθολομαίος μετέβη στην ιδιαίτερη πατρίδα του, την Ίμβρο, και πραγματοποίησε τα εγκαίνια του ελληνικού Γυμνασίου-Λυκείου, που θα φιλοξενήσει φέτος 14 μαθητές.

Με την επαναλειτουργία του σχολείου, υπάρχει πλέον στην Ίμβρο πλήρης πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια ελληνική εκπαίδευση, μετά από σχεδόν μισό αιώνα. “Δια μόνης της αληθινής παιδείας αποκτάται η αληθινή ελευθερία”, έλεγε συχνά ο Αδαμάντιος Κοραής (1748-1833). Για την Ίμβρο πρόκειται για ένα τεράστιο βήμα, χωρίς κανένα ίχνος αλυτρωτισμού.

 

Φωτογραφίες: mixanitouxronou.gr, anixneuseis.gr, pontos-news.gr