Η Θεραπεία Της Καθοδηγούμενης Φαντασίας

Μια ερώτηση σχηματίστηκε στο μυαλό του Sigmund Freud: “Πού πάει μια σκέψη όταν έχει ξεχαστεί;” H απάντηση του ήταν: “Στο υποσυνείδητο”.

Καθημερινά, στο μυαλό μας αναβοσβήνουν χιλιάδες εικόνες και σκέψεις, περαστικές ή κατακλυσμικές, γεμίζοντάς μας με θετικά ή αρνητικά αισθήματα. Πώς μπορούμε, άραγε, να μορφοποιήσουμε την σκέψη μας ευεργετικά, με την κινητοποίηση του αναξιοποίητου δυναμικού του νου;

Καθοδηγούμενη Φαντασία

Από τις αρχές του 1970 αναπτύχθηκε, από το Γερμανό ψυχίατρο Hanscarl Leuner, η εναλλακτική θεραπεία της καθοδηγούμενης φαντασίας, που τις τελευταίες δεκαετίες εφαρμόζεται από αρκετούς επιστήμονες ψυχικής υγείας. Πρόκειται για μια τεχνική από εικόνες νοητικές, επενδυμένες με αισθητηριακές ιδιότητες. Η καθοδηγούμενη φαντασία περιλαμβάνει ένα φάσμα τεχνικών, εκ των οποίων οι βασικότερες είναι ο οραματισμός και η νοερή απεικόνιση. Συχνά, χρησιμοποιείται εμψυχωτικά σε ομάδες αυτογνωσίας, αυτοθεραπείας και ψυχοθεραπείας για την ανακούφιση  ψυχικών και σωματικών παθήσεων.

Οραματισμός

Τον πυλώνα του οραματισμού αποτελεί η αρχή της ενότητας «νου – σώματος». Αφορά τη χρήση εκούσιων, συνειδητά κατασκευασμένων εικόνων, με σκοπό την επίτευξη κάποιου στόχου. Οι εικόνες και οι αισθήσεις, που δημιουργούνται στο νου (ήχοι, οσμές, γεύσεις), βιώνονται από το σώμα, που έχει τις ίδιες αντιδράσεις, όπως εάν υπήρχε πραγματικά το ερέθισμα που τις προκαλεί .

displaybay.com

Νοερή Απεικόνιση

Στη νοερή απεικόνιση δίνεται ένας βασικός προσανατολισμός στη φαντασία, αλλά οι εικόνες που σχηματίζονται είναι κυρίως συνειρμικές και μη ελεγχόμενες. Συνήθως, γίνεται χρήση συμβολισμών όπως ζώα, μονοπάτια, σκάλες κ.ά. Η νοερή απεικόνιση έχει πιο προσωπικό χαρακτήρα, επειδή οδηγεί σε βαθύτερα και λιγότερο επεξεργασμένα επίπεδα του εαυτού. Αποκαλύπτει στάσεις, πεποιθήσεις, ανάγκες, επιθυμίες και απαντήσεις, που συμβάλλουν στην αυτογνωσία και στην εξέλιξη. 

 

perierga.gr

Ο καθηγητής και διευθυντής δύο ογκολογικών κέντρων της Αγγλίας, Leslie Walker, υποστηρίζει ότι πολλοί καρκινοπαθείς ανακουφίστηκαν από τους πόνους, μέσω της καθοδηγούμενης φαντασίας σε συνδυασμό με τεχνικές χαλάρωσης, σκεπτόμενοι ότι το σώμα τους νικάει τους όγκους. Αναφέρει ότι οι τεχνικές χαλάρωσης από μόνες τους δεν είχαν τα ίδια αποτελέσματα, όπως από κοινού με τον οραματισμό. Ωστόσο, είναι σαφές ότι το μυαλό δεν μπορεί να δώσει εντολή σε μια ασθένεια να «φύγει», αλλά μπορεί να λειτουργήσει λυτρωτικά και βοηθητικά, συρρικνώνοντας τον παράγοντα που το βασανίζει.

3.bp.blogspot.com

Άσκηση:

  • Δώστε 15 λεπτά από το χρόνο σας στον εαυτό σας σε έναν ήρεμο χώρο.
  • Κλείστε τα μάτια, πάρτε αργές, βαθιές αναπνοές και σκεφτείτε ότι περπατάτε προς ένα όμορφο ξέφωτο.
  • Κάθε πατημασιά αφήνει πίσω μαύρα λασπωμένα σημάδια, που αντικατοπτρίζουν το στρεσσογόνο παράγοντα.
  • Όσο προχωράτε, τα σημάδια αρχίζουν να χάνονται, όπως και οι αρνητικές σας σκέψεις.
  • Μέχρι να φτάσετε στο ξέφωτο, οι πατημασιές σας θα είναι καθαρές και θα νιώθετε καλύτερα.

 

 

Πηγές:

  • Αρχοντάκη Ζ. & Φιλίππου Δ. (2003). «205 Βιωματικές ασκήσεις εμψύχωσης ομάδων.» Εκδόσεις: Καστανιώτη
  • Walker L.G., Walker M.B., Ogston K., Heys S.D., Ah-See A.K., Miller I.D., Hutcheon A.W., Sarkar T.K. & Eremin O.. (1999). Psychological, clinical and pathological effects of relaxation training and guided imagery during primary chemotherapy. British Journal of Cancer. Vol. 262–268
  •  www.acadgi.com

 

Φωτογραφίεςvisualmeditation.co, displaybay.com.au, perierga.gr, 3.bp.blogspot.com