Φωτογραφία: hmagdragonfly.com

 

Το tweet του Robert L.Peters, γκουρού του σύγχρονου Design, είναι εύστοχο και ουσιαστικό: «Το σχέδιο δημιουργεί κουλτούρα. Η κουλτούρα διαμορφώνει αξίες. Οι αξίες ορίζουν το μέλλον».

Η τέχνη αυτού που σήμερα γνωρίζουμε graphic design γεννιέται στα χέρια των ανθρώπων που φιλοτέχνησαν τα σπήλαια του Λασκό, περνάει μέσα από τα ιδεογράμματα των Αιγυπτίων, την εφεύρεση της τυπογραφίας, την διάδοση της εικονογράφησης στο μεσαίωνα, ανθίζει με την αναγέννηση και την έκρηξη των εικαστικών τεχνών, ώστε να φτάσει στην εποχή της βιομηχανικής επανάστασης και να αποκτήσει μια πιο ουσιαστική οντότητα, βρίσκοντας τεράστια γκάμα εφαρμογών. Σήμερα, έχει πλέον κερδίσει τη δική του ταυτότητα, έχει διαχωριστεί από τις Καλές Τέχνες και είναι πανταχού παρόν, εκμεταλλευόμενο την εξέλιξη των υπολογιστών, του marketing και της ψηφιακής επικοινωνίας. 

Ίσως να μην το συνειδητοποιούμε, αλλά το graphic design είναι αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητας του σύγχρονου αστού: σχεδόν κάθε καταναλωτικό αγαθό που επιλέγουμε και κάθε υπηρεσία που χρησιμοποιούμε είναι συνδεδεμένα με μια εικόνα, ένα λογότυπο, ένα μήνυμα και τελικά με ένα συναίσθημα. Γιατί το graphic design είναι κάτι πολύ παραπάνω από ένα σχέδιο. Είναι μια ιδέα, ένα concept. 

Ένας άριστος graphic designer μελετά, γνωρίζει και αποκωδικοποιεί την ίδια την ανθρώπινη συμπεριφορά. Ενδεχομένως κάποιοι από εμάς να μη θέλουμε να το παραδεχτούμε, αλλά αυτός ο άνθρωπος μπορεί να αποφασίσει πριν από εμάς για εμάς: το τι και πόσο θα φάμε, πως θα ντυθούμε, το χρώμα των μαλλιών μας και το κούρεμα που θα επιλέξουμε, το βιβλίο που θα διαβάσουμε, το ποιον θα παντρευτούμε ή ακόμα και τι όνομα θα δώσουμε στα παιδιά μας.

Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, το graphic design είναι ένα από τα σημαντικότερα κεφάλαια της παγκόσμιας ιστορίας. Αρκεί μόνο να σκεφτεί κανείς το λογότυπο της Coca Cola: είναι απλά ένα σχέδιο, αλλά ουσιαστικά, είναι πολλά παραπάνω.