Φτιάχνοντας ένα καλύτερο μέλλον μέσα από την εκπαίδευση.

Μια από τις σημαντικότερες κινητήριες δυνάμεις της ανθρώπινης εξέλιξης είναι το μέλλον. Όλοι μας κάνουμε όνειρα για ένα καλύτερο μέλλον, ακόμα και αν είναι τόσο μακρινό, ώστε εμείς δεν θα αποτελούμε πια μέρος του. Κι όμως, σε έναν κόσμο που συνεχώς αλλάζει, η εκπαίδευση παραμένει κολλημένη στο παρελθόν και δεν καταφέρνει να προετοιμάσει τα παιδιά για αυτό το μέλλον.  Αν και υπάρχουν αρκετές ιδέες για τη βελτίωσή της, οι εφαρμογές είναι απλά μερικά φωτεινά παραδείγματα στο σκοτάδι.

Αλλάζοντας το χώρο του σχολείου

Η αναδιαμόρφωση των σχολικών χώρων αποτελεί ένα σημαντικό πυλώνα ιδεών για την εκπαίδευση του μέλλοντος. Ευφυέστερο παράδειγμα αποτελεί το “καλύτερο νηπιαγωγείο στον κόσμο”, δημιούργημα του αρχιτέκτονα Τakaharu Τezuka, που βρίσκεται στο Τόκιο.

Πρόκειται για ένα κυκλικό open space κτίριο, με δέντρα, προστατευτικά δίχτυα αντί για κάγκελα και μια ταράτσα που ενδείκνυται για παιχνίδι. Ως αποτέλεσμα, οι μαθητές απολαμβάνουν αυξημένες αθλητικές επιδόσεις, εξαιρετικές ικανότητες συγκέντρωσης και συνεργασίας.

 Ο ρόλος του δασκάλου

Ποιος είναι ο ρόλος του δασκάλου στην εποχή του διαδικτύου της απέραντης γνώσης; Η πιο ενδιαφέρουσα πρόταση έρχεται από τον Ινδό Sugata Mitra και το School in the Cloud.

Μέσα από πολλές έρευνες, ο Mitra ανακάλυψε ότι τα παιδιά είναι ικανά να μάθουν δύσκολα θέματα μέσω ηλεκτρονικού υπολογιστή χωρίς δάσκαλο και να αλληλοδιδαχθούν, αρκεί να υπάρξει κάποιος που θα τους θέσει ένα ερώτημα, εξάπτοντάς τους την περιέργεια. Από κει και πέρα, ο ρόλος του συνεργάτη – δασκάλου είναι απλά υποστηρικτικός.

Το πρόγραμμα School in the Cloud τρέχει αυτή τη στιγμή σε πολλές απομακρυσμένες ή μη περιοχές του πλανήτη με μεγάλη επιτυχία.

Το σχολείο ως μια μικρή κοινωνία

Αν μη τι άλλο, το σχολείο οφείλει να προετοιμάζει τους μαθητές για την κοινωνία που θα ζήσουν ως ενήλικες. Αυτό πέτυχε το διάσημο πλέον 4θέσιο Δημοτικό Σχολείο Φουρφουρά, το “σχολείο της φύσης και των χρωμάτων” στο Ρέθυμνο. Ο δάσκαλος Άγγελος Πατσιάς, μαζί με άλλους δυο δασκάλους, παραγκώνισε το τυπικό ωρολόγιο πρόγραμμα. Δημιούργησε διαδικτυακή εκπομπή, το Φουρφουράς Tv, σχολική κουζίνα, θερμοκήπιο, βοτανόκηπο και κοτέτσι και αντικατέστησε τις καρέκλες με μπάλες του pilates. Έτσι, κατάφερε να διδάξει στα παιδιά την συνεργασία και την αυτοδιαχείριση, ενώ τα παιδιά του απομακρυσμένου χωριού συνεργάστηκαν ακόμα και με το CERN!

Αν μοιάζουν κάπως έτσι τα σχολεία στο μέλλον, προτάσσοντας τη μάθηση και όχι τη γνώση και την αυθεντία, τότε ίσως να υπάρξει ένα πραγματικά καλύτερο μέλλον στην εκπαίδευση!

 

 

Πηγές: ted.com, tezuka-arch.com, theschoolinthecloud.org, fourfourasweb.wordpress.com

Φωτογραφίαaaso-photography.com