“Η Δική Μας Κάλλας”: Άγνωστες Πτυχές Της Ζωής Της Μεγάλης Ντίβας

Η Μαρία Κάλλας, η μεγαλύτερη ντίβα της όπερας και μια από τις σημαντικότερες προσωπικότητες της σύγχρονης παγκόσμιας ιστορίας, έχει εμπνεύσει με το ταλέντο και την πολυτάραχη ζωή της μουσικούς και σπουδαίους κινηματογραφιστές.

Τους τελευταίους 16 μήνες βρίσκεται σε εξέλιξη ένα πολύ σημαντικό δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ, ελληνοσουηδικής συμπαραγωγής, για τη ζωή της Μαρίας Καλογεροπούλου, με τίτλο «Η δική μας Κάλλας». Την ταινία – η οποία αναμένεται να ολοκληρωθεί μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2015 και στη συνέχεια να προβληθεί σε όλον τον κόσμο- σκηνοθετεί ο ακαδημαϊκός και  βραβευμένος Ελληνοσουηδός σκηνοθέτης, Μπάμπης Τσόκας, ενώ την Κάλλας ενσαρκώνει η ηθοποιός και τραγουδίστρια, Μυρτώ Καμβυσίδη.

Στην περίπτωση της «Δικής μας Κάλλας» δεν πρόκειται για μια βιογραφία, αλλά για ένα ντοκιμαντέρ με δραματουργική επεξεργασία, με λόγο ποιητικό και λυρικό, στο οποίο έρχονται για πρώτη φορά στο φως πληροφορίες και προσωπικές ιστορίες της κορυφαίας υψιφώνου, που δεν είχαν ειπωθεί ποτέ μέχρι τώρα.

Ο σκηνοθέτης Μπάμπης Τσόκας και η πρωταγωνίστρια Μυρτώ Καμβυσίδη, μας μιλούν για τη σημαντική αυτή δουλειά, περιγράφοντάς την ως μια συγκλονιστική και συνάμα συγκινητική εμπειρία.

Tsokas-Kamvysidh

Μπάμπης Τσόκας  

Η ιδέα

«Την ιδέα της Μαρίας Κάλλας συνέλαβα όταν, πριν τρία χρόνια και ενώ βρισκόμουν στην Αρχαία Μεσσήνη για ένα ντοκιμαντέρ, έμαθα ότι στο διπλανό χωριό, στο Νεοχώρι του Μελιγαλά, ήταν το πατρικό της Κάλλας.

Όταν αντίκρισα το σπίτι της, ένιωσα θλίψη, απογοήτευση και οργή. Ράγισε η καρδιά μου. “Πώς είναι δυνατόν” αναρωτήθηκα “αυτά τα χαλάσματα να είναι το πατρικό σπίτι μιας τόσο μεγάλης Ελληνίδας;”.

Προχώρησα μέσα στα ερείπια. Πατούσα πάνω σε πεταμένα προσωπικά, οικογενειακά αντικείμενα, για τα οποία κανείς δεν είχε ενδιαφερθεί. Ούτε το κράτος, ούτε οι κάτοικοι της περιοχής. Πλέον, το σπίτι αυτό έχει παραχωρηθεί στον δήμο και μέσα στα επόμενα τέσσερα χρόνια θα μετατραπεί σε μουσείο.

Εκεί, λοιπόν, μέσα στα χαλάσματα, μου ήρθε στο μυαλό η τελευταία της φωτογραφία, που στέκει μόνη πίσω από την κουρτίνα του παραθύρου της στο Παρίσι. Η εικόνα της μοναξιάς και τα ερείπια της ζωής της. Το τραύμα που έφερνε μέσα της από τη μητέρα της, που δεν της πρόσφερε ποτέ το στοργικό χάδι. Και τότε θυμήθηκα κάτι που είπε η Κάλλας όταν βρισκόταν στις τελευταίες στιγμές της ζωής της: “Το ευτυχισμένο πουλί πηγαίνει έξω και τραγουδά, το δυστυχισμένο γυρνάει πίσω στη φωλιά του και πεθαίνει”.

Η Ελληνίδα Κάλλας

Η ταινία αυτή είναι ένα είδος ποίησης και λυρικής έκφρασης, ένα δραματοποιημένο ντοκιμαντέρ με συμμετοχή ανθρώπων, που συνάντησαν την Κάλλας στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Προσπαθούμε να παρουσιάσουμε τη δική μας Μαρία Καλογεροπούλου, με έναν ιδιαίτερο τρόπο, τελείως διαφορετικό, από ό,τι έχουμε δει σε άλλες κινηματογραφικές βιογραφίες. Εδώ κυριαρχεί η Ελληνίδα Κάλλας, που χάρηκε τη δόξα και γεύτηκε τον πόνο της ζωής. Μιας ζωής που θυμίζει αρχαία τραγωδία, όπως της Μήδειας, η οποία χάρηκε τη συνάντηση με τον Ιάσωνα με όλο το ερωτικό πάθος, αλλά την εγκατέλειψε στο τέλος για να παντρευτεί την κόρη του βασιλιά. Έτσι και ο Ωνάσης, μετά το φλογερό δεσμό τους, την εγκατέλειψε για να παντρευτεί τη γυναίκα του προέδρου της Αμερικής».

Kamvysidh-Kallas copy

Μυρτώ Καμβυσίδη

«Το φαινόμενο Μαρία Κάλλας δεν έλαβε τυχαία θρυλικές διαστάσεις. Όλη της η ζωή είναι τόσο τραγική, που θυμίζει ηρωίδα από αρχαία τραγωδία. Αν δεν ήταν έτσι, αν είχε αλλάξει κάτι ακόμα και στη γνωριμία της με τον Ωνάση, δεν θα είχαμε αυτό το αποτέλεσμα.

Ήταν ένα σύνολο εκρηκτικό. Μια περσόνα που έφτασε στην κορυφή, αλλά δεν ήταν ευτυχισμένη. Και αυτό εξηγείται αφού ήταν πλασμένη τραγικά. Οι πρώτοι ήχοι που άκουσε, όσο ήταν ακόμα στην κοιλιά της μητέρας της, ήταν μοιρολόγια και θρήνοι για την ξαφνική απώλεια του δίχρονου αδερφού της Βασίλη. Αυτός ήταν κι ο λόγος που εγκατέλειψαν οικογενειακώς το Νεοχώρι Μεσσηνίας. Ακολούθησε η βίαιη μετανάστευση για την Αμερική.

Οι άγνωστες πτυχές της ζωής της

Το ντοκιμαντέρ εστιάζει στην άγνωστη αυτή ιστορία. Η Μαρία γεννήθηκε τελικά στη Νέα Υόρκη, ωστόσο σύμφωνα με μαρτυρίες επέστρεψε στο χωριό της τρεις φορές, κατά τη διάρκεια της ζωής της. Φτάνοντας στην Αμερική η μητέρα της περίμενε να γεννήσει αγόρι, ελπίζοντας πως έτσι θα αναπληρωνόταν η θέση του αγοριού, που είχε χάσει. Μάλιστα, της πήρε τέσσερις ημέρες για να καταφέρει να την αντικρύσει από τη στιγμή που την έφερε στον κόσμο… Θρηνούσε ακόμα το “παιδί” της.

Κανένα έμβρυο δεν έχει επίγνωση του τι συμβαίνει, αλλά τα συναισθήματα καταγράφονται και παραμένουν σαν πληγές, που εποφθαλμιούν ένα μελλοντικό ερέθισμα για να γίνουν ακατάσχετη αιμορραγία. Τα επιβλητικά χαρακτηριστικά της Μαρίας, το έντονο βλέμμα της, είναι το κλειδί. Εκεί εύκολα διακρίνει κανείς το πένθος και την απόγνωση της μητέρας της. Πολλά άγνωστα και γνωστά έπαιξαν τον ρόλο τους. Γι’ αυτό πιστεύουμε ότι η πορεία της δραματικής ντίβας, της Άννας Μαρίας Καικιλίας Καλογεροπούλου, ήταν προδιαγεγραμμένη, κατά κάποιον τρόπο, ήδη από το Νεοχώρι.

Η ηρωίδα μιας τραγωδίας

Επιχειρούμε να ξετυλίξουμε τον μύθο από την αρχή. Από εκεί, όπου δημιουργήθηκε η βάση, για να καλλιεργηθεί η συγκλονιστική φωνή και η ερμηνεία της Κάλλας. Κανείς μέχρι τώρα δεν είχε δώσει την απαιτούμενη προσοχή σε αυτό, το οποίο κατέστησε την Κάλλας αυτό που είναι: η ηρωίδα μίας πραγματικής ελληνικής τραγωδίας.

Στην προσπάθεια να καλύψουμε όλη της τη ζωή, κάναμε γυρίσματα στο Μιλάνο και το Παρίσι, εστιάζοντας κυρίως στην αρχή και το τέλος της. Εκεί όπου η Κάλλας ήταν περισσότερο Ελληνίδα. Η σκηνή, που κοιτάει από το παράθυρο στο Παρίσι και σκέφτεται ότι όταν πεθάνει θέλει να σκορπιστούν οι στάχτες της στο Αιγαίο, είναι χαρακτηριστική. Ακόμα και τότε, σκεφτόταν την Ελλάδα». 

 

 

Φωτογραφίες: Από την Δήμητρα Μπιλάλη ©Unique life