Τα 60 χρόνια του γιορτάζει φέτος το Φεστιβάλ Αθηνών, με την Πειραιώς 260 να είναι  και πάλι η καρδιά των θεατρικών γεγονότων, το Ηρώδειο να ακολουθεί και έναν νέο χώρο, το Λύκειο του Αριστοτέλη να μας συστήνεται.

Το Φεστιβάλ καταφέρνει για μια ακόμη χρονιά, με το πρόγραμμά του, να μας κάνει να χαμογελάμε και να ξεχνάμε την Ελλάδα της μιζέριας. Παράλληλα, δίνει νόημα στα καλοκαιρινά βράδια όσων παραμένουν στην πόλη και δεν έχουν δραπετεύσει στα νησιά.

Ξεφυλλίζοντας το  φετινό πρόγραμμα σταθήκαμε σε έντεκα παραστάσεις του Φεστιβάλ Αθηνών, που ξεχωρίσαμε και σας τις παρουσιάζουμε!

Επαναλήψεις που αξίζει να δείτε:

“Πάπισσα Ιωάννα” Δημήτρης Μαυρίκιος

Με την  παράσταση του Δημήτρη Μαυρίκιου κάνει πρεμιέρα το φετινό φεστιβάλ. Η παράσταση γνώρισε μεγάλη επιτυχία πέρσι και επαναλήφθηκε και μετά το φεστιβάλ τον Σεπτέμβρη. Πρόκειται για την  Πάπισσα Ιωάννα (1866) του Εμμανουήλ Ροΐδη, καθώς και τη σχέση του συγγραφέα με τη μητέρα του. Η συγκλονιστική βιογραφία της Χιώτισσας αρχοντοπούλας, Κορνηλίας Ροδοκανάκη, μοιάζει να προσφέρει υλικό στις περιπέτειες της θρυλικής πάπισσας του Μεσαίωνα.

” Μετατόπιση προς το ερυθρό”  Θάνος Παπακωνσταντίνου

Ένα νέο έργο του Γ. Μαυριτσάκη, που σκηνοθέτησε με επιτυχία ο πολλά υποσχόμενος Θάνος Παπακωσταντίνου, πλαισιωμένος από καταξιωμένους ηθοποιούς, μεταξύ των οποίων οι: Αμαλία Μουτούση, Αλεξία Καλτσίκη και Αντώνης Μυριαγκός.

“Διασκεδαστικές ιστορίες περί θνητότητας” Γιάννης Μόσχος

Παράσταση βασισμένη σε διηγήματα του Αντόν Τσέχοφ, τα οποία προσφέρουν ένα ψηφιδωτό προσώπων, που αναζητούν εναγωνίως το νόημα της ζωής τους. Τέσσερις καταξιωμένοι ηθοποιοί –Αλέξανδρος Μυλωνάς, Μιχάλης Οικονόμου, Εύη Σαουλίδου, Λυδία Φωτοπούλου– αφηγούνται και ενσαρκώνουν με λεπτό χιούμορ την προσπάθεια, που κάνουμε όλοι, να δικαιώσουμε την ύπαρξή μας.

Νέες παραγωγές:

 “Ο Άρντεν πρέπει να πεθάνει” Χάρης Φραγκούλης

Με φόντο την ελισαβετιανή εποχή, το κείμενο αυτό θα μπορούσε να θυμίζει σενάριο του Χίτσκοκ ή του Ταραντίνο. Έργο αγνώστου συγγραφέα (1592), που κατά καιρούς αποδόθηκε στον Σαίξπηρ, στον Μάρλοου ή στον Τόμας Κυντ, μνημονεύεται από τον Αρτώ στο Θέατρο της σκληρότητας. Βίαιο, μυστηριώδες και άκρως αποκαλυπτικό των ανθρωπίνων παθών, μεταφέρει στο θεατρικό σανίδι το πραγματικό γεγονός της στυγερής δολοφονίας του Τόμας Άρντεν, πρώην δημάρχου του Φέβερσαμ, από την άπιστη σύζυγό του, Άλις. Τη σκηνοθεσία υπογράφει ο ηθοποιός Χάρης Φραγκούλης που, παράλληλα με τις ερμηνευτικές επιδόσεις του, ανοίγεται με επιτυχία στον χώρο της σκηνοθεσίας.

“Δεσποινίς Τζούλια” του Αύγουστου Στρίντμπεργκ BΑXTΕR TΗΕΑTRΕ CΕNTRΕ 

Αν αυτή η παράσταση δεν είναι άνοιγμα στον κόσμο τότε ποια είναι; Ο  νοτιοαφρικανικός θίασος παρουσιάζει στο ελληνικό κοινό το γνωστό έργο του  Στρίντμπεργκ (1888), που προκάλεσε σκάνδαλο στην εποχή του. Στην παράσταση θα παίζουν μια λευκή και δύο μαύροι ηθοποιοί.

11, 12 & 13 Ιουνίου / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260

” Μικρές Αλεπούδες”  – Τόμας Οστερμάγερ

Αν είχα την ατυχία και μπορούσα να διαλέξω μόνο μία παράσταση από το πρόγραμμα του φεστιβάλ, θα διάλεγα την παράσταση “Οι Μικρές Αλεπούδες” και αυτό γιατί τις σκηνοθετεί ο καταπληκτικός σκηνοθέτης, κορυφαία προσωπικότητα της σύγχρονης θεατρικής σκηνής και φίλος της Ελλάδας και του Φεστιβάλ Αθηνών, ο Τόμας Οστερμάγερ!

 Το γνωστό έργο της Αμερικανίδας συγγραφέως και κοινωνικής ακτιβίστριας –που έμεινε στην ιστορία και για τη γενναία στάση της μπροστά στη μακαρθική Επιτροπή Αντιαμερικανικών Δραστηριοτήτων, αρνούμενη να καταδώσει κομουνιστές φίλους της–, μέσα από τις μηχανορραφίες μιας αδίστακτης αριβίστριας, της πονηρής «μικρής αλεπούς» Ρεγγίνας Γκίντενς (που για το πλατύ κοινό ταυτίστηκε με την Μπέττυ Νταίηβις στην κινηματογραφική μεταφορά του έργου), εστιάζει στην απληστία μιας παρηκμασμένης κοινωνίας, στην ταύτιση της ευτυχίας με το χρήμα.

19, 20 & 21 Ιουνίου / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260

“Μήδεια “του Μποστ Θέατρο Στοά

Το  αγαπημένο αυτό έργο, με το καυστικό χιούμορ του Μποστ και την πικρή του σάτιρα αποκτά σήμερα έναν εξαιρετικά επίκαιρο χαρακτήρα. Το έργο πρωτοανέβηκε το 1993 και το παρακολούθησαν 60.000 άτομα σε όλη την Ελλάδα – πρωτοφανής αριθμός για τα θεατρικά δεδομένα της εποχής. Μετά από 20 χρόνια, επαναλαμβάνεται φέτος η εμβληματική αυτή παράσταση στο Ηρώδειο και μάλιστα με του ίδιους ηθοποιούς:  Θανάσης Παπαγεωργίου, Παύλος Ορκόπουλος, Νίκη Χατζίδου, Ευδοκία Σουβατζή, Εύα Καμινάρη.

26 & 27 Ιουνίου / ΩΔΕΙΟ ΗΡΩΔΟΥ ΑΤΤΙΚΟΥ

“Ο  άνθρωπος ανεμιστήρας ή Πώς να ντύσετε έναν ελέφαντα ” Ομάδα εν δυνάμει Ελένη Ευθυμίου

Η παράσταση έχει παιχτεί ήδη σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αλλά και σε φεστιβάλ του εξωτερικού. Είναι από τα πιο δυνατά πράγματα που έχω δει στο θέατρο! «Το “κανονικό” είναι σίγουρα μια λέξη καταδικασμένη. Μια λέξη, που αναγκάζεται να προσδιοριστεί από τον μέσο όρο. Ύστερα ακολουθεί η αντικειμενική αλήθεια, ό,τι δεν είναι κανονικό είναι διαφορετικό, είναι “άλλο”. Ποιος φόρτισε, όμως, αυτό το “άλλο” με αρνητικό πρόσημο; Και γιατί;»… Στη σκηνή παιδιά με αναπηρία και αρτιμελή μοιράζονται ιστορίες από την καθημερινή ζωή, με απίστευτο τρόπο, υπό τις σκηνοθετικές οδηγίες της Ελένης Ευθυμίου.

11 & 12 Ιουλίου / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260

“Ρήσος” του Ευριπίδη Κατερίνα Ευαγγελάτου

Περιπατητική παράσταση στο Λύκειο του Αριστοτέλη

 Και μόνο το όνομα Κατερίνα Ευαγγελάτου μάς εγγυάται το αποτέλεσμα, πόσο μάλλον εδώ που έχουμε και μια τόσο ενδιαφέρουσα προσέγγιση του έργου, με την μεταφορά του σ’ ένα από τα τρία αρχαιότερα γυμνάσια της πόλης, που ταυτίστηκε με την Περιπατητική Σχολή, τη φιλοσοφική σχολή την οποία ίδρυσε ο μεγάλος Έλληνας φιλόσοφος το 355 π.Χ. Σε τούτο τον –άγνωστο στο ευρύ κοινό– αρχαιολογικό χώρο των έντεκα στρεμμάτων στο κέντρο της Αθήνας (ανάμεσα στο Σαρόγλειο Μέγαρο, το Βυζαντινό Μουσείο και το Ωδείο Αθηνών), η ταλαντούχα σκηνοθέτης παρουσιάζει τον Ρήσο του Ευριπίδη, με εμβόλιμα κείμενα του Αριστοτέλη. Η παράσταση θα ξεκινάει με τη δύση του ηλίου, ως μια εμπειρία περιπάτου σε όλο τον χώρο του Λυκείου.

1 – 15 Ιουλίου / ΛΥΚΕΙΟ ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗ

“Passim”  Théâtre du Radeau – Φρανσουά Τανγκύ

 Την πρώτη του εμφάνιση στο αθηναϊκό κοινό θα κάνει ο Φρανσουά Τανγκύ. Το θέατρό του κατοικείται από εικόνες, που αναδύονται μέσα από μια δραματουργία ονειρική: θραύσματα από θεατρικά έργα και ποιήματα, αντηχήσεις από λέξεις και μουσικές, κοστούμια, πανό, ηθοποιοί βγαλμένοι από έναν ζωντανό πίνακα… Ένα ετερόκλητο θεατρικό εργαστήρι από αναπάντεχα μαστορέματα, το Théâtre du Radeau καλεί τον θεατή να συμμετάσχει σε ένα συνεχές παιχνίδι ελεύθερων συνειρμών.

16, 17 & 18 ΙουΛΙου / ΠΕΙΡΑΙΩΣ 260

“Ευμενίδες” του Αισχύλου Στεφανία Γουλιώτη

Σε μορφή μονολόγου

Μια από τις σημαντικότερες Ελληνίδες ηθοποιούς, μόνη στη σκηνή θα αναμετρηθεί μ΄ ένα “παραμελημένο κείμενο με τεράστιο νόημα”, όπως λέει η ίδια.

 

 

Φωτογραφία: greekfestival.gr  ©Ελίνα Γιουνανλή