Διατροφή Χωρίς Γλουτένη: Υπέρ Και Κατά

διατροφή χωρίς γλουτένη

Είναι η γλουτένη ο απόλυτος διατροφικός εχθρός; Αξίζει να δοκιμάσουμε τη διατροφή χωρίς γλουτένη;

Παντού στην αγορά πλέον διαφημίζονται προϊόντα χωρίς γλουτένη, τα οποία μάλιστα προτείνονται ως υγιεινές επιλογές τροφών για τον καθένα μας. Ψωμί και μακαρόνια χωρίς γλουτένη, ροφήματα χωρίς γλουτένη ή ακόμη και αλλαντικά χωρίς λιπαρά και γλουτένη. Ο κόσμος φαίνεται να έχει ξεκινήσει να ακούει στην προσπάθεια εισαγωγής μιας πιο υγιεινής διατροφής, με όσα αυτή συνεπάγεται. Ωστόσο, η απόρριψη μιας τεράστιας ποικιλίας τροφίμων από τη μια στιγμή στην άλλη είναι πράγματι υγιεινή; Τι συμβαίνει με τη γλουτένη και ποιοι άνθρωποι πραγματικά επιβαρύνονται από την κατανάλωσή της; Είναι η διατροφή χωρίς γλουτένη ιδανική λύση για όλους;

Τι είναι η γλουτένη;

Η γλουτένη αποτελεί μια σύνθεση πρωτεϊνών, η οποία βρίσκεται στα δημητριακά (σιτάρι, κριθάρι, βρώμη κτλ.). Τα τελευταία χρόνια, έχει φανερωθεί μια άγνωστη μέχρι τώρα πάθηση που επηρεάζει ένα σημαντικό ποσοστό ανθρώπων. Συγκεκριμένα, η κοιλιοκάκη είναι η δυσανεξία στη γλουτένη και πολύς κόσμος υποφέρει από αυτή την πάθηση, ακόμη και χωρίς να το συνειδητοποιεί. Επιπλέον, ορισμένα άτομα δεν μεταβολίζουν σωστά τη γλουτένη κι ως αποτέλεσμα υποφέρουν, έστω και σε μικρότερο βαθμό από τις σοβαρές περιπτώσεις των ατόμων με κοιλιοκάκη.

Μια τέτοια διαπίστωση πρέπει φυσικά να είναι αποτέλεσμα της ειδικής εξέτασης αίματος που γίνεται, ώστε να αποδειχθεί η δυσανεξία και η αντίσταση του οργανισμού να μεταβολίσει σωστά το συγκεκριμένο τρόφιμο. Η ιατρική συμβολή κρίνεται απαραίτητη και δεν είναι κάτι, που μπορούμε να το χειριστούμε μόνοι μας, σε καμία περίπτωση.

Πού βρίσκεται η γλουτένη;

Δυστυχώς, συναντάμε τη γλουτένη σε μια μεγάλη και νόστιμη γκάμα προϊόντων. Το ψωμί περιέχει γλουτένη, είτε είναι λευκό είτε ολικής αλέσεως. Το ίδιο και τα αρτοποιήματα, όπως πίτες και κουλούρια, μπισκότα και κριτσίνια. Επίσης, τα δημητριακά πρωινού και οι μπάρες δημητριακών έχουν γλουτένη. Ορισμένα αλλαντικά περιέχουν γλουτένη, όπως επίσης οι μπύρες και γενικά οποιοδήποτε ρόφημα παράγεται με ζύμωση κάποιου δημητριακού. Όπως καταλαβαίνετε, η αυστηρή δίαιτα χωρίς γλουτένη είναι εξαιρετικά περιοριστική.

διατροφή χωρίς γλουτένη

Συμπτώματα δυσανεξίας στη γλουτένη

  • Σύνδρομο ευερέθιστου εντέρου
  • Ύπαρξη κάποιου αυτοάνοσου (όπως Hashimoto, ψωρίαση, ελκώδης κολίτιδα κτλ.)
  • Αίσθημα χρόνιας κόπωσης
  • Ανεξήγητη μελαγχολία
  • Δυσπεψία
  • Ορμονολογικά προβλήματα
  • Προβλήματα στην έμμηνο ρύση
  • Δερματίτιδα

 Πέρα όμως από τις ιατρικές περιπτώσεις, όπου είναι σημαντική η απαιτούμενη ρύθμιση του καθημερινού διαιτολογίου, τι πρέπει να κάνουμε όλοι οι υπόλοιποι;

Μέτρον άριστον με τη διατροφή χωρίς γλουτένη

Φυσικά και δεν είναι εφικτό να καταργήσουμε όλοι τη γλουτένη από τη ζωή μας. Όμως, αξίζει να αναρωτηθούμε λίγο γιατί η σύγχρονη διατροφή έχει κατακλυστεί από προϊόντα με κύριο συστατικό τη γλουτένη. Ιδιαίτερα στις σύγχρονες οικονομίες, υπάρχει πληθώρα τροφίμων, που στην πραγματικότητα δεν μας ωφελούν, αλλά ζημιώνουν την υγεία μας. Λευκό ψωμί, ραφιναρισμένο αλεύρι, προϊόντα γεμάτα θερμίδες και χωρίς θρεπτικά συστατικά κρέμονται στα ράφια του σούπερ μάρκετ σε προσφορά, καλώντας μας να τα εντάξουμε σε κάθε γεύμα ή σνακ. Τα προϊόντα ολικής αλέσεως είναι ευεργετικά για εμάς, λόγω των φυτικών ινών που περιέχουν. Όμως, σε ποιο βαθμό; Μπορούμε να καταναλώνουμε ολικής αλέσεως ψωμί σε ποσότητες και να περιμένουμε ότι απλώς κάνουμε καλό στον εαυτό μας;

Αν δεν συντρέχουν λόγοι υγείας, η γλουτένη δεν είναι ο απόλυτος εχθρός μας. Όμως, αυτό δεν σημαίνει ότι μπορούμε να τρώμε άκριτα όλα τα προϊόντα, που περιέχουν γλουτένη. Όπου μπορείτε να τα περιορίσετε, κάνετε στον εαυτό σας καλό και του δίνετε την ευκαιρία να τραφεί με πιο υγιεινές επιλογές

διατροφή χωρίς γλουτένη

 

Φωτογραφίες: slobodnadalmacija.hr, thankheavens.com.au, clubsatcrp.com