Οι ανάγκες κάθε ατόμου σχετικά με τον ύπνο διαφέρουν. Άλλος είναι λειτουργικός με 5 ώρες ύπνου και άλλος με 8 ώρες ύπνου νιώθει κουρασμένος. Αυτό που μετράει τελικά, είναι η ποιότητα του ύπνου που κάνουμε και όχι η ποσότητα. Υπάρχουν, βέβαια και οι περιπτώσεις που κάποιος παρουσιάζει προβλήματα αϋπνίας, δεν μπορεί να κοιμηθεί εύκολα, ξυπνάει μετά από λίγες ώρες ύπνου ή παρόλο που κοιμάται αρκετές ώρες ξυπνάει και νιώθει κόπωση.

Αϋπνία μπορεί να εμφανιστεί σε όλους μας, αν και οι ηλικιωμένοι και οι γυναίκες παρουσιάζουν μεγαλύτερες πιθανότητες. Αϋπνία μπορεί να προκληθεί γιατί μας απασχολεί κάτι έντονα, λόγω αλλαγών στο περιβάλλον, λόγω στρες, αλλά και χωρίς εμφανή λόγο.

Οι συνέπειες αυτού του φαινομένου είναι το λιγότερο ενοχλητικές. Με δυσκολία καταφέρνουμε να ανταπεξέλθουμε στις υποχρεώσεις της επόμενης μέρας, ενώ νιώθουμε εκνευρισμό, υπνηλία, κόπωση και σίγουρα η διάθεσή μας δεν είναι και η καλύτερη. Έχουμε μειωμένη παραγωγικότητα, δυσκολία στη μνήμη και μειωμένες αντοχές. Όπως είναι κατανοητό, εάν η αϋπνία δεν είναι περιστασιακή αλλά ένα φαινόμενο που επαναλαμβάνεται, η ποιότητα ζωής του πάσχοντος υποβαθμίζεται.

Πώς μπορούμε να την καταπολεμήσουμε; Ακολουθήστε τις συμβουλές:

  • Αποφεύγουμε την κατανάλωση διεγερτικών ουσιών, όπως καφές ή τσάι, μετά τις 5 το απόγευμα
  • Αποφεύγουμε την κατάχρηση αλκοόλ, γιατί δημιουργεί υπερένταση
  • Κρατάμε όσο το δυνατόν σταθερή την ώρα που πηγαίνουμε για ύπνο
  • Δεν διαβάζουμε ή εργαζόμαστε στο κρεβάτι και δεν κάνουμε χρήση λάπτοπ ή τάμπλετ, ώστε να αποφορτιστεί ο εγκέφαλός μας
  • Φροντίζουμε να έχουμε κάνει μία λίστα με όλες τις υποχρεώσεις της επόμενης μέρας, ώστε να μην έχουμε αυτή την εκκρεμότητα στο μυαλό μας
  • Ακούμε χαλαρωτική μουσική
  • Φροντίζουμε το δωμάτιο, όπου κοιμόμαστε, να έχει κατάλληλη θερμοκρασία, ούτε πολύ υψηλή, αλλά ούτε και χαμηλή, απόλυτο σκοτάδι και ησυχία
  • Μία ώρα πριν τον ύπνο πίνουμε ένα αφέψημα από βότανα με χαλαρωτικές ιδιότητες, όπως βαλσαμόχορτο, βελεριάνα, λυκίσκο
  • Πολύ χαλαρωτικό είναι ένα χλιαρό μπάνιο με αιθέρια έλαια πριν ξαπλώσουμε
  • Κάνουμε ασκήσεις χαλάρωσης

Εάν θέλετε δοκιμάστε την ακόλουθη άσκηση, που βασίζεται στη μαθηματική ακολουθία: 4-7-8. Σύμφωνα με την ολιστικό σε θέματα υγείας, δρ. Andrew Weil, είναι μία τεχνική, που με βάση τις αναπνοές που παίρνουμε πριν κοιμηθούμε, βοηθάμε την καρδιά να ρίξει τους ρυθμούς της και τον εγκέφαλο να χαλαρώσει. Το ζητούμενο είναι να πάρουμε περισσότερο οξυγόνο στους πνεύμονες και να επιβραδύνουμε τον καρδιακό ρυθμό.

Πώς γίνεται η άσκηση 4-7-8;

  • Εισπνέουμε οξυγόνο από τη μύτη για 4 δευτερόλεπτα.
  • Στη συνέχεια κρατάμε την αναπνοή μας για 7 δευτερόλεπτα και
  • Τέλος εκπνέουμε αργά επί 8 δευτερόλεπτα.

 

Φωτογραφία: Getty images credits