Πόσες φορές έχουμε ακούσει “σταμάτα να αγχώνεσαι”; Εύκολο να το λες, δύσκολο να το κάνεις, αλλά όλα στη ζωή είναι μια συνεχής προσπάθεια και αυτό το οφείλουμε στους εαυτούς μας.

Άγχος (ή στρες)! Μια επίπονη κατάσταση, που κανείς μας δεν μπορεί να την αποφύγει. Οι ρυθμοί της καθημερινότητας, οι άνθρωποι που μας περιβάλλουν, η δουλειά, οι υψηλές προσδοκίες μας, αλλά και οι ολοένα αυξανόμενες ανάγκες μας, συμβάλλουν στο να νιώσουμε αυτό το πνίξιμο, το σφίξιμο, που ουσιαστικά είναι και η ερμηνεία της λέξης άγχους.

Ευτυχώς υπάρχει και το θετικό στρες, το ευ στρες, που μας ενεργοποιεί ώστε να ανταπεξέλθουμε σε μια δύσκολη κατάσταση. Δυστυχώς, όμως, όταν μιλάμε για το άγχος, αναφερόμαστε, σχεδόν πάντα, στον αρνητικό χαρακτήρα του.

Συμπτώματα

Συναισθήματα θυμούαπογοήτευσης και φόβου, κυριαρχούν. Γινόμαστε απαιτητικοί, ανυπόμονοι και ευερέθιστοι, καταλήγοντας να έχουμε χαμηλή διάθεση για συνεργασία.

Μπορώ να καταπολεμήσω το άγχος;

Όσο πιο γρήγορα κατανοήσω τους λόγους που αγχώνομαι, τόσο πιο άμεσα θα μπορέσω να το καταπολεμήσω. Τόσο πιο σίγουρα θα αποφύγω χρόνιες καταστάσεις, που με οδηγούν σε τέλμα.

Αυτό που βοηθάει πολύ στο να κατανοήσω τι μου συμβαίνει, είναι να μπορώ να διακρίνω τις αλλαγές στο σώμα μου, αλλά και στη συμπεριφορά μου.

Ας δούμε αρχικά πώς μπορούμε να προλάβουμε το άγχος πριν αυτό εμφανιστεί.

Το πρώτο που οφείλουμε να μάθουμε να λέμε είναι όχι. Όχι σε καταστάσεις στις οποίες δεν μπορούμε να ανταπεξέλθουμε, όχι σε επιλογές που ξέρουμε ότι είναι λάθος, όχι σε ανθρώπους που καλό είναι να αποφεύγουμε.

Στους τρόπους πρόληψης, περιλαμβάνεται και η σωστή διατροφή. Όχι στο πρόχειρο φαγητό, όχι στο πολύ αλάτι, στα κορεσμένα λιπαρά. Όχι στο κάπνισμα και στον καφέ.

Έχουμε ήδη διαβάσει κάποιους τρόπους αντιμετώπισης, αλλά ας δούμε κάποια “μυστικά” ακόμα:

  • Γελάστε με την καρδιά σας με ένα ανέκδοτο, μια ταινία… Γελάστε δυνατά, χωρίς να σκέφτεστε τις κοινωνικές νόρμες.
  • Διαβάστε, ακούστε μουσική. Ένα καλό βιβλίο και η αγαπημένη μας μουσική, λειτουργούν καταλυτικά στο να χαλαρώσουμε.
  • Ρεαλιστικοί στόχοι. Είναι καλό να έχουμε ευελιξία στους στόχους που βάζουμε, ώστε να μην παλεύουμε αδίκως για το αδύνατο.
  • Συζητήστε. Η όποια κατάσταση, μοιρασμένη με κάποιον άλλον δίνει λύσεις και μας βοηθά.
  • Αναπνεύστε σωστά. Αφιερώστε λίγα λεπτά την ημέρα και  αναπνεύστε βαθιά, κρατώντας για λίγο τον αέρα στα πνευμόνια σας. Εκπνεύστε από το στόμα.
  • Οργανωθείτε. Η οργάνωση πάντα βοηθάει. Μην τα κάνετε όλα μαζί.
  • Άσκηση στον καθαρό αέρα. Κολύμπι, ποδήλατο, ακόμα και παιχνίδι.
  • Δικαίωμα στο λάθος. Δεν πειράζει να κάνετε λάθος. Χαλαρώστε και σκεφτείτε το ξανά πιο ήρεμοι. Θα σας φανεί “παιχνιδάκι” η διόρθωσή του.
  • Καταγράψτε τις σκέψεις σας. Βλέποντας τις στο χαρτί, σας βοηθάει να βρείτε τρόπους για να κάνετε αλλαγές.

Πόσες φορές έχουμε ακούσει “σταμάτα να αγχώνεσαι”; Εύκολο να το λες, δύσκολο να το κάνεις, αλλά όλα στη ζωή είναι μια συνεχής προσπάθεια και αυτό το οφείλουμε στους εαυτούς μας. Έτσι δεν είναι;