7 Βήματα Για Να Αφήσεις Πίσω Ό,τι Σε Στεναχωρεί

Υπάρχουν, άραγε, πρακτικές για να ξεπερνάμε γρηγορότερα όσα δυσάρεστα συμβαίνουν και μας ταλαιπωρούν; Η επιστήμη της ψυχολογίας απαντά “ναι”.

Πολλές φορές στα μάτια μας η ζωή κάποιων ανθρώπων φαντάζει ειδυλλιακή. Ένα πράγμα, όμως, είναι σίγουρο: Ότι όλοι ανεξαιρέτως -παρά την όποια εικόνα ευτυχίας και πληρότητας που μπορεί να παρουσιάζουν προς τα έξω- αντιμετωπίζουν προβλήματα, στενοχώριες και απογοητεύσεις. Το γιατί είναι απλό. Γιατί έτσι είναι η ζωή. Με τα πάνω της και τα κάτω της. Με τις λύπες της και με τις χαρές της. Και αν όλο αυτό ακούγεται στενάχωρο, τότε σκέψου απλά πως… δεν είσαι μόνος. Αυτή και μόνο η διαπίστωση λειτουργεί καθαρτικά, τρόπον τινά, λυτρωτικά. 

Το ζητούμενο, επομένως, είναι τι κάνουμε για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα της καθημερινότητας και τη στενοχώρια, που συνήθως αυτά φέρνουν μαζί τους; Στην απάντηση, κρύβεται και η ευτυχία ή η δυστυχία μας, αντίστοιχα. Αν παρατηρήσει κανείς, θα διαπιστώσει ότι υπάρχουν δύο κατηγορίες ανθρώπων. Αυτοί που καταφέρνουν και ξεπερνούν γρήγορα όσα τους πονάνε και προχωράνε παρακάτω, κι εκείνοι που “καταπίνονται” από όσα βιώνουν, με αποτέλεσμα να δυσκολεύονται να συνεχίσουν τη ζωή τους.

Οι άνθρωποι της πρώτης κατηγορίας είναι συνήθως χαμογελαστοί, δυναμικοί, διεκδικητικοί, αποφασιστικοί και επιτυχημένοι. Αυτοί της δεύτερης, είναι μάλλον κατηφείς,  μελαγχολικοί, στάσιμοι και συνεχώς κατηγορούν τη ζωή για όσα άσχημα τους συμβαίνουν. Η ευτυχία, ωστόσο, είναι απόφαση. Και όσοι έχουν μάθει να εκλογικεύουν τις καταστάσεις και να γυρίζουν εύκολα σελίδα, φαίνεται ότι αυτό το γνωρίζουν καλά. Αυτό φυσικά δεν σημαίνει ότι κι αυτοί δεν έχουν προβλήματα ή ότι όλα τους ήρθαν εύκολα.

Το πώς κανείς διαχειρίζεται όσα του συμβαίνουν είναι αναμφισβήτητα πρωτίστως ζήτημα προσωπικότητας και ιδιοσυγκρασίας. Υπάρχουν όμως, άραγε, κάποιες πρακτικές, που θα μπορούσαμε να εφαρμόσουμε στην καθημερινότητά μας, κάποια μικρά τρικ ίσως, που θα μας βοηθούσαν να ξεπερνάμε γρηγορότερα όσα δυσάρεστα συμβαίνουν και μας ταλαιπωρούν; Η επιστήμη της ψυχολογίας απαντά “ναι”. Η Χαριέττα Λιακάκη, συμβουλευτική ψυχολόγος, μας προτείνει:

Όταν είμαστε στενοχωρημένοι χρειάζεται περισσότερο από ποτέ:

1. Να πάρουμε απόσταση από αυτό που μας έχει συμβεί σα να συνέβαινε σε κάποιον άλλον και όχι σε εμάς.  Έτσι, θα μπορέσουμε να δούμε αυτό που μας συμβαίνει πιο αντικειμενικά και με μεγαλύτερη ψυχραιμία.

2. Να σκεφτούμε τι θα συμβουλεύαμε έναν φίλο μας, αν αυτός είχε το πρόβλημά μας; Πώς θα τον παρηγορούσαμε; Τι θα του λέγαμε για να του ανεβάσουμε το ηθικό; Ας μιλήσουμε στον εαυτό μας , σα να είναι αυτός ο φίλος μας.

3. Να επικεντρωθούμε στον εαυτό μας και την ευτυχία μας. Τι είναι αυτό που μας βοηθά ψυχολογικά όταν νιώθουμε πεσμένοι; Ο διαλογισμός και η γιόγκα; Το διάβασμα ενός βιβλίου; Η χαλαρωτική μουσική;  Η συζήτηση με φίλους; Ό,τι κι αν είναι αυτό που μας ηρεμεί, τώρα είναι η ώρα να το εφαρμόσουμε!

4. Να μείνουμε επικεντρωμένοι στο “εδώ και τώρα”. Πώς; Με το να μείνουμε συνειδητοί στην ενασχόλησή μας με οτιδήποτε και αν κάνουμε.

5. Να εξασκούμε τη διαφραγματική μας αναπνοή, κάτι που θα μας βοηθήσει να αποβάλλουμε την ένταση που νιώθουμε. Αργές εισπνοές από τη μύτη και ακόμα πιο αργές εκπνοές από το στόμα.

6. Να δείξουμε στον εαυτό μας συμπόνια, δημιουργώντας έναν εσωτερικό διάλογο μαζί του, όπου του υπενθυμίζουμε όλα αυτά που έχει καταφέρει, όλες τις δυσκολίες του παρελθόντος που έχει ξεπεράσει και με τον έναν τρόπο ή τον άλλο τα έχει καταφέρει και βρίσκεται σε αυτό το σημείο της ζωής του.

7. Τέλος, είναι σημαντικό να παραμείνουμε αισιόδοξοι. Ας θυμηθούμε αυτό που λἐνε: “Όταν κλείνει μια πόρτα, ανοίγει ένα παράθυρο“. 

Ατυχίες και άσχημα πράγματα συμβαίνουν και θα συμβαίνουν.  Ας το αποδεχτούμε, λοιπόν αυτό, ως μια αλήθεια της ίδιας της ζωής. Σημασία δεν έχει πόσες φορές θα πέσουμε, αλλά πόσες θα σηκωθούμε. Τα καλά πράγματα υπάρχουν επίσης και είναι εκεί και μας περιμένουν να τα ζήσουμε. Ακούγεται κλισέ μα είναι αλήθεια, πως ο χρόνος όλα τα γιατρεύει, δίνοντάς μας μια άλλη προοπτική της ζωής.  Χρειάζεται λοιπόν να μην το ξεχνάμε αυτό και να έχουμε την πίστη πως τα καλύτερα έρχονται!

 

*Χαριέττα Λιακάκη MSc Συμβουλευτική Ψυχολόγος, Τελειόφοιτη Ψυχοθεραπείας Gestalt, Εκπαιδευμένη στη μέθοδο τραυματοθεραπείας EMDR, (www.chariettaliakaki.gr)

Φωτογραφία: stephanierawnsley.wordpress.com​